نخستین پایگاه داده باستان شناسی کشور بر روی وب قرار گرفت
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۶۶۲۲
به گزارش خبرنگار مهر، معصومه نیکنیا، دانشآموخته دورۀ دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی با اعلام این خبر افزود: در سالهای اخیر بحث علومانسانی-دیجیتال (Digital Humanities) و استفاده از ابزارهای دیجیتال در حوزههایی مانند تاریخ، ادبیات، باستانشناسی و غیره مطرح شده است. علومانسانی-دیجیتال، شیوههای جدیدی از دانشوری (Scholarship) برای پژوهش، تدریس و انتشار مبتنی بر همکاری میانرشتهای با استفاده از رایانه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: یکی از این الگوها در حوزۀ میراث فرهنگی، الگوی مرجع مفهومی سیداک (CIDOC CRM)، حاصل بیش از دو دهه کار کمیته بینالمللی سندپردازی (سیداک) در شورای بینالمللی موزهها (ایکوم) است. هدف اصلی الگوی مرجع مفهومی سیداک این است که تبادل و یکپارچهسازی اطلاعات استخراجشده از منابع ناهمگون در حوزه میراث فرهنگی را برحسب یک هستاننگاری (Ontology) رسمی امکانپذیر کند.
این دانش آموخته دانشگاه خوارزمی گفت: نرمافزار تولید داخل مورد استفاده برای انجام این پژوهش، از این الگوی مفهومی برای سازماندهی اطلاعات پایگاههای داده خود استفاده میکند.
دانشآموخته دورۀ دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: همگام با این تلاشهای ملی و بینالمللی برای بهکارگیری الگوی مرجع مفهومی سیداک، پروژۀ رساله دورۀ دکتری اینجانب در حوزه باستانشناسی ایران با عنوان «پیادهسازی الگوی مرجع مفهومی سیداک (CIDOC CRM) برای حوزۀ باستانشناسی ایران» در دانشگاههای خوارزمی ایران و کلن آلمان تعریف و از میان پروژههای کاوش باستانشناسی در ایران، پروژه مشترک کاوش باستانشناسان ایرانی و آلمانی در منطقۀ وشنوه، به عنوان نمونه انتخاب شد.
معصومه نیکنیا ادامه داد: وِشنوه در بخش غربی فلات مرکزی ایران و ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان قم (خط هوائی) قرار دارد. در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۰) در کاوشهای هیأت مشترک پژوهشهای باستانشناختی ایران (سازمان میراث فرهنگی ایران – تهران) و آلمان (موزه معدن آلمان – بوخوم)، اشیائی از جنس سفال، چوب، شیشه و جواهراتی که در آب نگهداری میشدند؛ به دست آمد. این محوطه دربرگیرنده معادن باستانی است که توسط هیأت مشترک، «چاله غار یک» و «چاله غار دو» نامگذاری شد.
وی افزود: با بررسی انجام شده بر روی اشیاء مشخص شد که علاوه بر اینکه این منطقه، یک نذرگاه و مکان مقدس محسوب میشده، از قدیمیترین معادن مس ایران به شمار میآمده است که قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد.
وی بیان کرد: پایگاه «مجموعه آثار یافتشده در وِشنوه» در نرمافزار ققنوس، به قصد ثبت اطلاعات اشیاء یافت شده و رخدادهای کاوش در این منطقه بر مبنای الگوی مرجع مفهومی سیداک، طراحی و پیادهسازی شدهاست. اطلاعات مربوط به کاوش این منطقه، در قالب یک گزارش کاوش، سه گزارش مرمت اشیاء، هفت مقالۀ پژوهشگران ایرانی - آلمانی و یک رسالۀ دکتری به زبانهای انگلیسی و فارسی در دسترس بود. برای پیادهسازی این پایگاه دو زبانه (فارسی-انگلیسی)، یازده مرحله اصلی تعریف شد.
نیکنیا در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل نرمافزاری منحصر بفردی که در ایران فراهم شده است و نمونه مشابه خارجی آن با این رویکرد وجود ندارد، امیدوارم این پایگاه مورد توجه متخصصان و مؤسسات و نهادهای مرتبط با حوزه میراث فرهنگی بویژه باستانشناسی و موزهها قرار گیرد. زیرا که سازماندهی دانش حوزۀ میراث فرهنگی بحث بسیار جدی است و باید در برنامهریزیهای کوتاه مدت و بلندمدت نهادهای مرتبط مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش مهر، رساله دکتری «پیاده سازی الگوی مرجع مفهومی سی داک (CIDOC CRM)برای حوزه باستانشناسی ایران» نوشته «معصومه نیکنیا»، به راهنمایی دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی، دکتر اُیویند آیده و مشاورۀ دکتر داریوش علیمحمدی و مهندس امید حجتی در آبان ماه ۱۳۹۸ حائز دریافت چهارمین دوره جایزه ملی زندهیاد استاد پوری سلطانی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران شد.
کد خبر 4927352منبع: مهر
کلیدواژه: باستان شناسی دانشگاه خوارزمی ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی فناوری نانو تولید فناوری فضایی نوآوری کووید 19 امنیت اطلاعات اینترنت زلزله گوشی هوشمند موبایل باستان شناسی میراث فرهنگی پیاده سازی پژوهش ها نیک نیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۶۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور ۵ تیم دانشآموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
ایسنا/خراسان شمالی دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر خراسان شمالی بر ضرورت حضور قوی و پررنگ هنرجویان استان در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر تاکید کرد و از حضور پنج تیم استان در این المپیاد ملی خبر داد.
مسعود مرواری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آموزشگاههای آزاد هنری تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند تا در حدود ۱۰ رشته این دوره از المپیاد شرکت کنند.
وی ادامه داد: تیمهای هنرستان هنرهای زیبا نیز تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا در چهار رشته تئاتر، سینما، ساز ایرانی و گرافیک شرکت کنند.
وی در ادامه به تشریح و تبیین اهمیت نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر پرداخت و با توجه به ظرفیتهای خوب هنری در این استان، از دبیران رشتههای مربوطه خواست تا نسبت به تولید آثار فاخر و قوی برای شرکت در این رویداد با تمام توان اقدام کنند.
مرواری با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری وزارت ارشاد اسلامی به دنبال رصد هنرستانهای پویاست، افزود: فعالیت و حضور قوی در این رویداد چشم انداز روشنی را پیش روی استان در راستای حمایتهای بیشتر وزارتخانه خواهد گذاشت.
وی همچنین بر تنوع آثار ارائه شده در کنار کیفیت تولیدات تاکید کرد و خواستار همراهی هنرجویان با استادان راهنما و بهره گیری از تمام توان و ظرفیت هنری شرکت کنندگان در آیین رویداد ملی شد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تهیه و تامین مواد اولیه، فضا و امکانات برای خلق آثار در رشته های مختلف از هیچ گونه حمایت و همراهی دریغ نمی کند و از این روی هنرجویان باید تمام دغدغه خود را صرف تولید آثار فاخر کنند.
دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر، در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت و نقش کار تیمی و گروهی در رشته های مرتبط تاکید کرد و از هنرجویان منتخب برای شرکت در این رویداد خواست تا از فرصتی که نصیب آنها شده به درستی استفاده کنند، زیرا این اتفاق تحولی را در آینده هنریشان رقم خواهد زد.
انتهای پیام